Skriv ut

Anmäl störning som upplevs som hälso- eller miljörisk

I första hand bör du prata med den som orsakar eller kan göra något åt problemet.

Får du inget gehör eller om du inte är nöjd med resultatet kan du kontakta Samhällsbyggnadsförvaltningen Bergslagen.  En anmälan om klagomål kan göras via blankett för anmälan om störning som upplevs som miljö- eller hälsoriskPDF, brev, e-post eller telefon, eller via fomuläret längst ned på denna sida. Ju mer information du kan lämna om problemet desto lättare blir det för oss att handlägga klagomålet. Svar på frågorna var, när, vad, hur och vem är en bra grund.

Om du vill göra en anmälan anonymt markerar du "ja" på den första frågan i blanketten/fomuläret. Du har rätt att vara anonym, men det kan göra det svårare för oss att handlägga din anmälan.

Handläggning av anmälan

När vi får in en anmälan om en störning gör vi en bedömning av om klagomålet är befogat eller inte. Om vi bedömer det som befogat skickar vi information om anmälan till den som störningen avser, t ex fastighetsägaren eller den som driver verksamheten som stör. Detta görs för att personen i fråga ska kunna yttra sig över anmälan. Vi begär in svar om hur problemet kan lösas och inom vilken tid. Är vi inte nöjda med svaret, eller om vi inte får svar, kan vi göra en inspektion på plats. Beroende på vad inspektionen visar kan vi begära åtgärder, förbjuda verksamhet eller avsluta ärendet.

Förvaltningen agerar och gör bedömningar utifrån fakta, lagstiftning och praxis. Alla ärenden är unika och bedöms från fall till fall. Var beredd på att klagomålsärenden kan ta lång tid att handlägga.

En upplevd störning bedöms som en olägenhet för människors hälsa om den är en "störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig" (9 kap 3 § miljöbalken).länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Personuppgifter i anmälan kommer att lagras digitalt hos kommunen och användas inom ramen för Samhällsbyggnadsnämnden Bergslagens tillsynsarbete. Alla uppgifter i anmälan är offentliga. Uppgifterna behandlas enligt Personuppgiftslagen. Läs mer om Personuppgiftslagen på Datainspektionens hemsida.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Fyll i anmälan om klagomål här på sidan och skicka in den direkt

(Fält markerad med röd stjärna är obligatoriska att fylla i).

Vill du vara anonym? *


Om du vill vara anonym fyll INTE i dina kontaktuppgifter nedan!





Vad gäller anmälan? *
Multiple selection







Var upplevs störningen? *





När sker störningen? (svara om tidpunkten har betydelse)





Vilken verksamhet/person orsakar störningen?
User information






Hur ofta sker störningen?







OBS! För de flesta hälso- och miljöstörningar ska den som drabbas i första hand kontakta den ansvarige för att försöka få till stånd en lösning. Förvaltningen startar en undersökning om försök till kontakt har misslyckats eller om det inte lett till förbättringar.



Har du meddelat den ansvarige om att du gör denna anmälan?


EV. kontaktuppgifter till annnan berörd person (ej störande) t.ex. fastighetsägare/förvaltare, vaktmästare.





2017-01-05

Kontakt

0587-55 00 40
Servicecenter
måndag-fredag 8-16
lunchstängt 12-13
dag före helgdag 8-12

Besöks- och postadress
Kungsgatan 41 (Gamla kirurgen)
711 30 Lindesberg

Besökstider:
måndag-fredag 8.00-15.30
lunchstängt 12.00-13.00

info@sbbergslagen.se